Δυσκολίες στην ανάγνωση

Τα παιδιά με γλωσσικά προβλήματα στη προσχολική ηλικία, διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην ανάγνωση αλλά και στη γραφή στο δημοτικό σχολείο.

Ένα μεγάλο ποσοστό φτωχών αναγνωστών, είχαν ενδείξεις γλωσσικών προβλημάτων στο νηπιαγωγείο. Διαχρονικές μελέτες διαπιστώνουν, ότι γενικά, οι φτωχοί αναγνώστες, είναι άτομα τα οποία είχαν σοβαρές εκφραστικές φωνολογικές δυσκολίες στην προσχολική ηλικία και οτι η γλωσσική ικανότητα συσχετίζεται έντονα με την ανάπτυξη της ανάγνωσης.

Οι διαταραχές στη γλωσσική ανάπτυξη, μπορεί να αφορούν σε ένα ή και περισσότερα στοιχεία. Μπορεί να εμφανίζονται είτε ως προβλήματα αντίληψης των πληροφοριών του λόγου είτε ως αδυναμίες έκφρασης.

Η δυσλειτουργία μπορεί να αφορά:

α) Προβλήματα στην άρθρωση (φωνολογικό στοιχείο).

β) Δυσκολίες στην κατανόηση των εννοιών των λέξεων (σημασιολογικό στοιχείο).

γ) Δυσκολίες στη δυνατότητα να οργανώνουν τις λέξεις με το σωστό τρόπο ώστε να υπάρχει νόημα στις προτάσεις (συντακτικό στοιχείο).

δ) Δυσκολίες στο να δομούν και να ερμηνεύουν τα μηνύματα με σωστό τρόπο ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία (πραγματολογικό στοιχείο).

ε) Μειωμένο λεξιλόγιο και γενικότερη επιβράδυνση της γλωσσικής ανάπτυξης.

Ανάλογα με ποιο γλωσσικό τμήμα είναι επηρεασμένο, μια διαφορετική πρόγνωση θα προκύψει και επομένως θα παρουσιαστεί μια διαφορετική έκβαση για την ανάπτυξη γραμματισμού (ανάγνωση-γραφή).

Πηγή: ΄΄Η γλωσσική ωριμότητα και η φωνολογική επεξεργασία παιδιών προσχολικής ηλικίας΄΄ (εκδόσεις: Λεξίτυπον).

Η γλωσσική υπεροχή των κοριτσιών

Σύμφωνα με μελέτες, η γλωσσική υπεροχή των κοριτσιών οφείλεται στο ότι τα αγόρια, προτιμούν να ασχολούνται κυρίως με αντικείμενα, πράγμα το οποίο ενισχύει την ανάπτυξη των μη γλωσσικών δεξιοτήτων, ενώ αντίθετα τα κορίτσια αρέσκονται τις διαπροσωπικές σχέσεις, πράγμα που απαιτεί γλωσσική δεξιότητα. Τα κορίτσια επιδιώκουν την αλληλεπίδραση και τα αγόρια επιζητούν τη δύναμη και την αυτονομία.

Οι  διαφορές λοιπόν, των δύο φύλων στη χρήση της γλώσσας δεν είναι αποτέλεσμα των έμφυτων βιολογικών διαφορών τους αλλά είναι προϊόν της κοινωνικοποίησης και του πλαισίου.

Ηθική Νοημοσύνη

Υπάρχουν πολλοί και διάφοροι τύποι νοημοσύνης. Κάποιοι άνθρωποι έχουν το χάρισμα της μαθηματικής και φιλοσοφικής σκέψης, όπως ο Άλμπερτ Αϊνστάιν ή ο Μπιλ Γκέιτζ. Κάποιοι άλλοι είναι συναισθηματικά προικισμένοι, για παράδειγμα οι μεγάλοι συγγραφείς, όπως ο Τζον Στάινμπεκ και η Άιρις Μέρντοχ. Επίσης, υπάρχει η πρακτική νοημοσύνη. Είναι οι άνθρωποι που δίνουν λύσεις σε προβλήματα, μπορούν να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο, να δώσουν λύση όταν πλημμυρίσει το υπόγειο ή να λύσουν εύκολα μια εξίσωση. Επιπλέον, υπάρχει και η αισθητική νοημοσύνη, αυτή που διαθέτουν οι καλλιτέχνες, οι ζωγράφοι και οι μουσικοί. Κάποιες φορές, ιδιαίτερα στους μουσικούς και στους συνθέτες, η ευφυΐα αυτή συνδυάζεται με μαθηματική ευφυΐα.

Τέλος, υπάρχει κι ένα άλλο είδος ευφυΐας, ίσως το λιγότερο γνωστό, η λεγόμενη ηθική νοημοσύνη. Πρόκειται για το είδος εκείνο της εξυπνάδας που συνδυάζει τη δύναμη του χαρακτήρα με την ορθή κρίση, δύο προσόντα που συνήθως απαξιώνουμε γιατί δεν τα θεωρούμε και τόσο σημαντικά. Είναι η αρετή που μας μαθαίνει να κάνουμε όλα αυτά που οφείλουμε και όχι αυτά που μας αρέσει να κάνουμε.

Back to Top